لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی

لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی؟کدام برای من مناسب تره؟😕

کدوم برای من بهتره لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی؟ آیا این سؤال فکر شما رو هم درگیر کرده؟ مسئله ای که برای بسیاری از افراد وجود داره انتخاب بین لپ تاپ و کامپیوتر رومیزیه که نمیدونن کدوم یکی براشون مناسب تره. حتی بعضی افراد بدون فکر و تحقیق کافی یکی از این دو رو تهیه می‌کنن و بعدا با مشکل روبرو میشن.

واقعیت اینه که تو شرایط و کاربردهای مختلف عملکرد هرکدوم متفاوته، گاهی متناسب با کاربرد شما لپ تاپ گزینه‌ی بهتریه و گاهی کامپیوتر. هرکدوم مزایا و معایبی دارن که با بررسی دقیق‌تر، بهتر میتونیم بینشون انتخاب کنیم.

اگه این مورد برای شما هم جای سؤال داره یا دوس دارید جزئیات بیشتری از مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر بدونید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

لپ تاپ یا کامپیوتر در نگاه اول

اگر زیاد سفر می‌کنید و همیشه باید به سیستمتون دسترسی داشته باشید، قطعا گزینه انتخابی شما لپ تاپ خواهد بود. در غیر اینصورت باید برای انتخاب سیستم مورد نیازتون بیشتر حساسیت نشون بدید.

در نگاه اول، کامپیوتر رومیزی با اشغال فضای بیشتر به خاطر وجود کیس، مانیتور، کیبورد، موس و … و همچنین نیاز به کابل های بیشتر برای برقراری اتصال بین قطعات مختلف، اکثر اوقات در مقایسه با جمع و جور بودن لپ تاپ، کنار گذاشته میشه و به بقیه مزایاش توجه نمیشه. اما هیچ چیزی بی دلیل نیس و اشغال فضای بیشتر نمیتونه دلیل کافی برای رد کامپیوتر رومیزی باشه. در ادامه پاسخ به سوال لپ تاپ یا کامپیوتر رو میزی رو با بیانی ساده بررسی می‌کینم.

چرا کامپیوتر رومیزی؟

 

desktop-computer

کامپیوتر رومیزی با کیس مینی

 

desktop-computer-1

کامپیوتر رومیزی با کیس تاور

همین اشغال فضای بیشتر و جدا بودن اجزا از هم در کامپیوتر به چند دلیل مزیت محسوب میشه؛

قابلیت ارتقاء بیشتر:

این مورد یکی از واضح‌ترین موارد در بررسی سوال لپ تاپ یا کامپیوتره. همونطور که میدونید فقط هارد و رم لپ تاپ قابل ارتقا هست در صورتیکه برای کیس کامپیوتر می‌تونید در صورت نیاز، علاوه بر هارد و رم، کارت گرافیک و CPU رو هم تاجایی که مادر بورد پشتیبانی میکنه ارتقا بدید. این یک مزیت بزرگ محسوب میشه؛ مثلا شما مجبور نیستید به دلیل نیاز به گرافیک بیشتر، کل سیستمتون رو عوض کنید، کافیه فقط برای گرافیک قوی‌تر هزینه کنید.

  راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی

ارتقاء راحت‌تر قطعات:

شما با یکم مهارت و تجربه میتونید حتی خودتون هم به راحتی درب کیس رو باز کنید و قطعه مورد نظرتون رو تعویض کنید و ارتقا بدید. اما برای لپ تاپ حتما نیاز هست که یه فرد متخصص این کار رو انجام بده.

 

computer-case-inside

اجزای داخلی کیس کامپیوتر

 

laptop-inside-component

بخشی از اجزای داخلی لپ تاپ

تعمیر راحت‌تر:

کیس سیستم از بقیه اجزا جداست و فضای بیشتری هم برای قطعات داخلی کیس وجود داره به همین دلیل تعمیرات کامپیوتر نسبت به لپ تاپ، حساسیت و زحمت کمتری داره. به دنبال اون هزینه کمتری هم (برای باز و بسته شدن کیس) می‌پردازید.

قدرت پردازش بیشتر:

مهم ترین مسئله ای که در مقایسه بین لپ تاپ و کامپیوتر وجود داره اینه که قدرت کدوم یکی بیشتره لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی؟

در جواب باید گفت: پردازنده مرکزی یا همون CPU کامپیوتر های رومیزی خیلی قوی تر از CPU لپ تاپه.

در مورد قدرت پردازنده گرافیکی هم کیس، کمی قوی تر از لپ تاپ عمل میکنه ولی خیلی تفاوت چشمگیری ندارن.

اما از نظر هزینه و قیمت، هر چه سیستم قوی تری مدنظرتون باشه، خرید یه کامپیوتر با کیس قوی، ارزش خرید بالاتری داره.

powerful-computer-case-picture

عمر بیشتر:

بخاطر وجود فضای بیشتر، هوا بهتر بین قطعات جابجا میشه و کیس کامپیوتر خیلی کمتر داغ میکنه. همین موضوع باعث میشه عمر قطعات کامپیوتر طولانی‌تر باشه.

حساسیت کمتر برای مراقبت:

مراقبت از کامپیوتر نسبت به لپ تاپ حساسیت خیلی کمتری داره. برای مثال، نمایشگر لپ تاپ خیلی بیشتر از صفحه نمایش کامپیوتر در معرض خطره و بیشتر به مراقبت نیاز داره.

  مقایسه پردازنده intel و AMD

انتخاب نمایشگر بزرگتر:

برای کامپیوتر میتونی بزرگترین نمایشگر رو بخری اما برای لپ تاپ نهایت اندازه‌ای که برای نمایشگرش موجوده 19 اینچه. هرچند میشه به صورت جداگونه لپ تاپ رو به نمایشگرهای مختلف وصل کرد اما سختی و مشکلاتی هم داره، به هر حال این یک مزیت برای کامپیوتر رومیزی محسوب میشه.

چرا لپ تاپ؟

بزرگترین مزیت لپ تاپ جمع و جور بودن و قابلیت جابجایی اونه. برای دانشجوها، افرادی که بخاطر کارشون همیشه باید به سیستم خودشون دسترسی داشته باشن یا مدام در حال سفر کردن هستن، فقط لپ تاپ گزینه مناسبی هست.

 

surface-book

 

سهولت کار با لپ تاپ بیشتره، مخصوصا تو مدل های جدیدتر و پیشرفته تر که نمایشگر لمسیه و خیلی راحت نمایشگر از کیبورد جدا میشه و کار کردن با اون رو راحت تر میکنه.

از نظر هزینه، برای سیستم های متوسط و رو به پایین خرید لپ تاپ به صرفه تره چون هم نیاز به هزینه‌ جداگونه بابت خرید میز و سایر لوازم جانبی نیست و هم به راحتی جوابگوی کار شما هست.

جمع بندی و کلام آخر

در کل برای بررسی سوال لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی باید گفت لپ تاپ ها برای جابجایی و کمبود فضا مناسبن، اما کامپیوتر برای پردازش های قوی تر؛ هرچه سیستم قوی تر و پیشرفته تری نیاز داشته باشید، خرید یه کیس کامپیوتری با توجه به کیفیتی که در اختیارتون قرار میده ارزش خرید بسیار بالاتری داره.

اگر سیستم رو فقط برای بازی میخواید و نیازی به جابجایی اون ندارید، در جواب به سؤال لپ تاپ یا کامپیوتر، بی شک کامپیوتر بهترین گزینه برای شماست.

 

استوک چیست و چه تفاوتی با کالای دست دوم دارد؟
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
بستن اخیرا مشاهده شده
دسته بندی ها