آشنایی با پنل IPS

پنل IPS چیست؟ ۴ ویژگی مهم فناوری IPS

موقع خرید مانیتور ممکنه به مانیتور پنل IPS بربخورید و براتون سوال پیش بیاد که IPS یعنی چی؟ و دلیل قیمت بالاتر این نوع مانیتور و تفاوتشون با بقیه انواع مانیتور چی هست؟

مانیتورهای IPS یکی از 4 نوع پنل اصلی ماینتور از خانوده فناوری پنل LCD شامل: TN ،IPS ،VA و OLED هستند. هر کدوم از انواع مانیتور معایب و مزایای خودشو داره، پس مهمه که با انواع اون‌ها آشنا بشیم.

انتخاب مانیتور بستگی به کاربرد شما و ترجیح و سلیقه شخصی شما داره. گیمرها، طراحان گرافیکی و کارمندان اداری نیازهای متفاوتی دارند و عملکردهای متفاوتی از یک مانیتور انتظار دارند. فناوری پنل مانیتور مشخص میکنه که مانیتور چه کاری می تونه انجام بده، برای چه کاربردی بهترین انتخابه و در یک کلام کارایی و کاربرد مخصوص مانیتور رو مشخص میکنه.

در ادامه با ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف مانیتور پنل IPS از خلاصه ترجمه یه مقاله از سایت Viewsonic همراه شما هستیم.

فاکتورهای موثر بر عملکرد انواع پنل LCD:

اول از همه باید بدوینیم عملکرد مانیتورهای مختلف برا ساس فاکتورهای زیر بررسی میشه:

  • زمان پاسخگویی و تاخیر ورودی
  • زاویه دید
  • بازتولید رنگ
  • نسبت کنتراست
  • سطوح سیاه

هیچ یک از انواع پنل در تمامی فاکتورهای فوق، فوق العاده و همه چی تموم نیستن. مجموع عملکرد مانیتور در فاکتورها برای هر نوع پنل منحصر به فرد بوده و بهترین انتخاب رو از نظر کاربرد و ترجیح کاربر ارائه میده.

مانیتورهای پنل IPS؛

مانیتورهای IPS یا In-Plane Switching Monitors از کریستال های مایع که به موازات هم قرار گرفته اند برای تولید رنگ های غنی استفاده میکنند. پنل های IPS با تغییر الگوهای کریستال های مایع آنها تعریف میشوند. این مانیتورها برای غلبه بر محدودیت های پنل های TN طراحی شده اند. توانایی کریستال های مایع برای جابجایی افقی، زاویه دید بهتری ایجاد میکند.

نقاط قوت و ضعف و بهترین کاربرد برای مانیتورهای IPS:

مانیتورهای IPS همچنین فناوری انتخاب صفحه نمایش کابرانی هستند که خواهان دقت و ثبات رنگ هستند. مانیتورهای IPS از نظر عملکرد رنگ و زاویه دید فوق العاده، واقعا عالی هستند. زوایای دید گسترده ارائه شده توسط مانیتورهای IPS به ارائه رنگ برجسته هنگام مشاهده از زوایای مختلف کمک می کند.

  تفاوت LED و LCD در چیست؟

یکی از تفاوتهای اصلی بین نمایشگرهای IPS و نمایشگرهای TN این است که رنگ ها در یک مانییور IPS، زمانی که در یک زاویه به اندازه نمایشگر TN تغییر میکنند، تغییر نمی کند. (ینی زمانی که از زاویه به هر دو مانیتور نگاه می کنیم تفاوت رنگ در مانیتور های TN خیلی بیشتر از IPS هست و ثبات رنگ مانیتورهای IPS خودش رو نشون میده.)

color shift- IPS

مقایسه تغییر رنگ از زاویه تند در مانیتور IPS و TN

از نظر دقت رنگ نمایشگر IPS از TN و حتی اخرین نسل های VA هم پیشی می‌گیرد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم مانیتورهای IPS این است که از فناوری های فضایی رنگی حرفه ای مانند Adobe RGB پشتیبانی می‌کنند؛ ماینتورهای IPS قادر به ارائه رنگ قابل نمایش بیشتری هستند که به بهبود دقت رنگ کمک می کند.

در گذشته زمان پاسخگویی و کنتراست، نقطه ضعف اولیه فناوری IPS بود اما امروزه زمان پاسخگویی IPSها به حدی رسیده که حتی گیمرها را نیز راضی می کند.

برای مشاهده مانیتورهای پنل IPS فروشگاه اینترنتی اچ توک کلیک کنید.

نقد و بررسی عملکرد فناوری IPS در بازی

در مورد بازی، برخی از انتقادات مانیتورهای IPS شامل تاری حرکت قابل مشاهده بیشتر در نتیجه زمان پاسخ آهسته تر است، با این حال تأثیر تاری حرکت از کاربری به کاربر دیگر متفاوت است. در واقع، نظرات مختلفی در مورد معایب مانیتور IPS برای بازی در سراسر وب یافت می شود. به عنوان مثال به این گزیده از یک نویسنده فناوری بازی نگاه کنید:

«در مورد پاسخ پیکسل، نظرات متفاوت است. من شخصاً فکر می کنم پنل های IPS تقریباً برای همه بازی ها به اندازه کافی سریع هستند. اگر عمر بازی شما به طور مطلق و منحصراً در مورد شوترهای موی ماشه است، بسیار خوب، سریع ترین پاسخ و کمترین تأخیر مانیتور LCD را می خواهید و این یعنی TN. برای بقیه ما، و مطمئناً برای کسانی که حتی اندکی برای تماشای بصری بازی‌ها اهمیت می‌دهند، فکر می‌کنم IPS به وضوح بهترین فناوری پنل است.»

زوایای دید مانیتور پنل IPS

مانیتورهای IPS زوایای دید عمودی و افقی 178 درجه فوق العاده را ارائه می دهند.

زوایای دید IPS

زوایای دید در مانیتور IPS

طراحان گرافیک، مهندسان CAD، عکاسان حرفه ای و ویرایشگرهای ویدیو از استفاده از مانیتور IPS سود خواهند برد. بسیاری از مزایای رنگ مانیتورهای IPS و پیشرفت‌های فناوری باعث بهبود سرعت، کنتراست و وضوح پنل IPS شده است. مانیتورهای IPS برای کارهای عمومی دسکتاپ و همچنین بسیاری از انواع بازی جذاب تر از همیشه هستند. آنها حتی به اندازه کافی همه کاره هستند تا در سبک های مختلف مانیتور مورد استفاده قرار گیرند.

  3 روش فهمیدن مشخصات سیستم کامپیوتری

مزایای صفحه نمایش IPS:

  • حداکثر زاویه دید موجود
  • عملاً تغییر رنگ/کنتراست مشاهده شده در برخی از نمایشگرهای VA را حذف می کند
  • دقت رنگ فوق العاده و ثبات صفحه نمایش
  • زمان پاسخگویی برای اکثر کاربران کافی است

معایب مانیتور IPS:

  • نسبت کنتراست استاتیک کمتر از حد متوسط
  • درخشش بالقوه سفید از زوایای خارج هنگام مشاهده محتوای تاریک که معمولاً فقط مشکل مانیتورهای IPS پایین رده و بی‌نام تجاری است
  • تاری حرکتی بیشتر از مانیتور TN

بهترین موارد استفاده از مانیتور پنل IPS:

  • برنامه های حرفه ای حساس به رنگ
  • علاقه مندان به فناوری
  • استفاده در سطح بالاتر تجاری / خانگی
  • گیمرهایی که کیفیت تصویر را بیش از زمان پاسخ دادن ارزش قائل هستند.

جمع آوری

در این نوشته با مفهوم فناوری IPS، مزایا و معایب و عملکرد این نوع ماینتورها آشنا شدیم. متوجه شدیم که ماینتورهای IPS به قدری حرفه ای و فوق العاده هستند که برای تمام نیازهای کاربران و حتی بازی راضی کننده باشند. دقت رنگ و ثبات صفحه نمایش، سرعت پاسخگویی مناسب و زوایای دید گسترده‌تر از ویژگی های برجسته مانیتورهای با فناوری IPS هستند. امیدواریم مطالب این مقاله براتون مفید بوده باشه. متن کامل این مقاله رو میتونید از اینجا مطالعه کنید. منتظر نظراتتون هستیم…

چک لیست تست لپ تاپ استوک
تفاوت LED و LCD در چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
بستن اخیرا مشاهده شده
دسته بندی ها