دیجیتال

تفاوت پردازنده core i3 و core i5 و core i7

core i series

از سال 2008 با تولید پردازنده core i3، پردازنده‌های سری core ix توسط شرکت intel روانه بازار شدند. سوالات زیاد و تفکرات اشتباهی در مورد این سری از پردازنده های intel وجود داره: اگه به معنی کلمه دقت کنیم انگار تعداد هسته‌های هر کدوم برابر با عدد مقابلشه؛ ینی پردازنده i3 دارای 3 هسته، پردازنده  i5، دارای 5 هسته و به همین ترتیب ادامه داره، اما اینطور نیس. تفکر غلط دیگه‌ای که وجود داره اینه که هر سری از سری قبلش قوی‌تره مثلا سری i7 قوی تر و بهتر از i3 هست. اما همونطور که گفته شد این تفکرات اشتباهه. اگه شما هم دوس دارید تفاوت بین این سری از پردازنده‌ها رو بدونید و از این به بعد با آگاهی بیشتری خرید کنید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت سری های مختلف core ix در چیه؟

اینکه بخوایم معنی کلمه core ix رو به عنوان مفهوم و تفاوت این سری از پردازنده‌های اینتل و عدد مقابل اون رو به عنوان تعداد هسته ها در نظر بگیریم، یا اینکه بخوایم رابطه‌ای بین این عدد و تعداد هسته ها پیدا کنیم، ما رو به غلط میندازه و باعث تصمیم گیری اشتباه میشه.

در اصل تفاوت بین سری های مختلف core ix در قدرت و سرعت پردازش اون هاست اما این مورد به عوامل دیگه ای مثل نسل پردازنده و معماری به کار رفته در اون، حافظه کش، سرعت کلاک و … بستگی داره.

کمترین تعداد هسته برای سری core i دو تاست و متعلق به پردازنده core i3 هست؛ اما تعداد هسته ها هم به معماری به کار رفته در هر نسل از پردازنده بستگی داره و اینطور نیست که کلا تعداد هسته‌های پردازنده‌های سری i3 همیشه برابر 2 باشه.

  آشنایی با نسل های مختلف پردازنده intel

حقیقت اینه که نمیشه با دونستن نام و مدل پردازنده تشخیص بدیم تعداد هسته های اون چندتاست یا بفهمبم فرکانسش چنده و معماری ساختش به چه صورته. این کار فرمول ثابت و مشخصی نداره، اما میتونیم با جستجوی نام و مدل پردازنده در اینترنت، از وبسایت‌ اینتل (https://ark.intel.com)، اطلاعات کامل مربوط به اون پردازنده رو به دست بیاریم.

در زیر به صورت نمونه، قسمتی از اطلاعات دریافتی از پردازنده core i5 4400u از وبسایت ark.intel.com رو قرار دادیم:

نمونه اطلاعات cpu

نمونه اطلاعات cpu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *