آموزشی, لپ تاپ

چک لیست تست لپ تاپ استوک

چک لیست تست لپ تاپ استوک

بعد از خرید لوازم الکترونیکی و  لپ تاپ مخصوصا لپ تاپ استوک باید صحت کارکرد اونو تست کنیم و از سلامت کامل اون مطمئن بشیم.

خرید لپ تاپ استوک یه مهلت تست داره که تو اون مدت باید دستگاه رو از تمام جهات بررسی کنیم تا اگر عیبی وجود داره ازش مطلع بشیم و به وقتش به فروشنده ارجاع بدیم. هرچند خود فروشگاه هم این کار رو انجام میده اما باز هم برای اطمینان بیشتر باید خودمون هم تست کنیم.

تست LCD لپ تاپ استوک:

برای تست ال سی دی و بررسی وجود پیکسل سوخته یا شکستگی و ترک خوردگی صفحه نمایش می توان از طریق نرم افزار paint یا سایت های تست آنلاین LCD مثل https://lcdtech.info اقدام کرد.

برای این کار لازمه فقط رنگای مختلف رو روی صفحه نمایش بدیم و با دقت وجود یا عدم وجود پیکسل سوخته رو بررسی کنیم. از نظر من رنگ سفید این نقاط رو بهتر مشخص میکنه.

تست باتری:

برنامه Battery Optimizer میتونه برای یک بررسی کلی از وضعیت سلامت باتری لپ تاپ مناسب باشه. این برنامه وضعیت سلامت و درصد باتری رو نمایش میده.

battery-optimizer-app

محیط برنامه battery-optimizer

اما برای اینکه بررسی دقیق‌تری از وضعیت باتری لپ تاپ استوک انجام بشه باید خودمون مدتی با لپ تاپ کار کرده و زمان کارکرد باتری رو درنظر بگیریم. برای باتری های ۴ سلولی از یک ساعت و برای باتری های 6 و 9 سلولی از 3 و 5 ساعت به بالا معقوله.

تست سلامت هارد

نرم افزار Hard Disk Sentinel یه برنامه خیلی خوب و کاربردیه که وضعیت سلامت هارد دستگاه رو به صورتی درصدی نمایش میده.

برنامه تست هارد

محیط برنامه Hard Disk Sentinel

تست کیبورد و موس

با نصب برنامه keyboard test می‌تونید تمام دکمه های کیبورد و موس رو تست کنید. عملکرد این برنامه به این صورته که در صورت صحت هر دکمه، کلید مربوط به اون روی صفحه کلید مجازی سبز رنگ میشه و در صورت کار نکردن، قرمز رنگ. با این برنامه می‌تونید علاوه بر کلیدهای مربوط به حروف، سلامت بقیه کلیدها رو هم تست کنید.

  راهنمای خرید لپ تاپ استوک

تست وای فای

یادتون باشه که حتما اتصال وای فای دستگاه استوک رو هم امتحان کنید.

تست صدا و اسپیکرها

با اجرای یک فیلم، تصویر دهی و  عملکرد اسپیکرها و صدای دستگاه رو تست کنید.

تست تمام پورت‌ها

یادتون نره که سلامت تمام پورت‌های لپ تاپ استوک رو با اتصال USB, LAN, VGA, … بررسی کنید.

تست وب کم

اگر بعد از باز کردن دوربین دستگاه تصویر خودتون رو داخل اون مشاهده کنید یعنی وب کم سالمه و نیاز به کار خاصی ندارید.

وب کم برای برخی جلسات و کلاس های آنلاین یا تماس های از راه دور واجبه پس از تست این قطعه هم غافل نشید.

 

تمام قابلیت ها و امکاناتی که لپ تاپ خریداری شده داره مثل حسگر اثر انگشت، انواع پورت‌ها، داکت، Tracker Pointیا Point Stick و… رو با کار کردن باهاشون تست کنید تا از سلامتشون مطمئن شید مگر اینکه موقع خرید اون عیب به شما اطلاع داده شده باشه و مبلغش از مبلغ واقعی دستگاه کسر شده باشه.

track point

track point

 

امیدواریم این مطلب برای  تست و خرید مطمئن تر یه لپ تاپ استوک برای شما مفید بوده باشه. به نظر شما مورد دیگه‌ای برای تست هست که ما فراموش کرده باشیم؟ نظر خودتون رو برامون بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *